Methodological problems in the research of the “dark period” of Spanish cinema (1969-1975): the case of thriller

Main Article Content

José Luis López Sangüesa

Abstract

Definition of the crisis period of the Francoist cinematographic machinery, hereby called "Dark Period" (1969-1975), and definition of the methodological problems found in relation to the research of this historical stage of Spanish Cinema, and especially in relation to the police thriller. The economic period has been chosen because of the importance that, according to studies, critics and spectators it has in the conformation of the modern Spanish cinema, as industry, art and historiographic element. Confronted with the possibility that an excessive lack of care by the contemporary professionals and politicians might had driven to a neglection to preserve important matherial, testimonies and documents that might had resulted invaluable to modern students. The lack of these, and the long time lapse might be the first but not only causes of the present difficulties to create complete monographies, able to submit a comprehensive explanation of the period. The demarcation of the period 1969-1975 is previously clarified before the historiographical void on this matter. Those specific movies of this current and period not listed in the funds of the state film archives are recovered. Finally, the pertinent conclusions are drawn.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
López Sangüesa, José Luis. 2018. “Methodological Problems in the Research of the ‘dark period’ of Spanish Cinema (1969-1975): The Case of Thriller”. Vivat Academia. Journal of Communication, no. 142 (February):1-17. https://doi.org/10.15178/va.2018.142.1-17.
Section
Research Articles
Author Biography

José Luis López Sangüesa, Universidad Complutense de Madrid

Colaborador honorífico del Departamento CAVP-1 de la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid. Doctorando en Comunicación Audiovisual por la Universidad Complutense.

References

10K Bullets: Death will have your eyes. Recuperado de http://10kbullets.com/reviews/d/death-will-have-your-eyes/

ABC. Hemeroteca digital. Recuperado de http://hemeroteca.abc.es/avanzada.stm

Abajo de Pablos, J. J. (2001). Los thrillers españoles. Valladolid: Fancy.

Aguilar, C. (2006). Guía del cine. Madrid: Cátedra.

Biblioteca Nacional de España: Catálogo. Recuperado de http://catalogo.bne.es/uhtbin/cgisirsi/Kfknjk9P1i/BNMADRID/28480090/38/0/POWER_SEARCH

Camilo Díaz, A. y Vigil, L. (1997). Filmografía. En P. Naschy. Memorias de un hombre lobo (pp. 234-286). Madrid: Jacinto Santos.

Cebollada, Pascual (1996). Enciclopedia del cine español, volumen 2. Cronología. Barcelona: Ediciones del Serbal.

Cine Español 1969. Madrid: Uniespaña.

Cine Español 1970. Madrid: Uniespaña.

Cine Español 1971. Madrid: Uniespaña.

Cine Español 1972. Madrid: Uniespaña.

Cine Español 1976. Madrid: Uniespaña.

Cineinforme. Años 1973, 1974 y 1975. Madrid.

Colón, A. (1974). La puerta cerrada. ABC de Sevilla, 11-7-1974, 49. Recuperado de

http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/sevilla/abc.sevilla/1974/07/11/049.html

Donald (1972). Una película de Giovanni y dos de un Festival. ABC de Madrid, 4-11-1972, 15. Recuperado de

http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/blanco.y.negro/1972/11/04/015.html

Equipo Cartelera Turia (1974). Cine español, cine de subgéneros. Valencia: Fernando Torres Editor.

Falquina, Á. (1975). Círculo de Escritores Cinematográficos, 1945-1975: 30 años de cine. Madrid: Círculo de Escritores Cinematográficos.

Filmaffinity. Jack el Destripador de Londres. Consultado el 27 de julio de 2015. Disponible en: http://www.filmaffinity.com/es/reviews/1/944054.html

Filmoteca Española (Base de datos). Recuperado de http://www.mcu.es/bbddpeliculas/cargarFiltro.do?layout=bbddpeliculas&cache=init&language=es

Font, D. (1976). Del azul al verde. El cine español durante el franquismo. Barcelona: Avance.

Freixas, R. y Bassa, J. (2006). Diccionario personal y transferible de directores del cine español. Madrid: Jaguar.

Gasca, L. (1998). 100 años de cine español. Barcelona: Planeta.

Gómez, M. (2013). Las bellas del bosque. Exhumed Movies, 3, 116-129.

Hernández, M. (1976). El aparato cinematográfico español. Madrid: Akal.

Huerta Floriano, M. A. y Pérez Morán, E. (2012). El cine de barrio del tardofranquismo. Reflejo de una sociedad. Madrid: Biblioteca Nueva.

Hueso Montón, Á. L. (1991): La exhibición cinematográfica española: Datos para un análisis. Cuadernos cinematográficos, 7, 9-21.

IMDB. Recuperado de http://www.imdb.com/

Las bellas. Recuperado de http://www.imdb.com/title/tt0064078/?ref_=fn_al_tt_1

Jack el Destripador de Londres. Recuperado de http://www.imdb.com/title/tt0067260/

La puerta cerrada. Recuperado de http://www.imdb.com/title/tt0067632/reviews?ref_=tt_urv

Kendra Steiner Editions. Death will have your eyes (Infamia). Recuperado de https://kendrasteinereditions.wordpress.com/2013/12/18/death-will-have-your-eyes-aka-la-moglie-giovane-directed-by-giovanni-deramo-italy-spain-1974/

Lardín, Rubén (2006). Menos es nada: una aproximación al último cine negro español. En J. Palacios, (Ed.): Euronoir. Serie negra con sabor europeo (pp. 389-401). Madrid: T&B.

Monterde, José Enrique (1992). Veinte años de cine español 1973-1992. Un cine bajo la paradoja. Barcelona: Paidós.

Navarro, Antonio José (2006). El cine negro y el thriller español (1950-1975): historia de un desencuentro. En J. Palacios (Ed.): Euronoir. Serie negra con sabor europeo (pp. 335). Madrid: T&B.

Otero, J. M. (2006). TVE: escuela de cine. Huesca: Instituto de Estudios Altoaragoneses/Festival de Cine de Huesca.

Palacios, J. (2006). Ni rebeldes ni causa: rebeldía juvenil en el cine español de los 90. En J. Palacios (Ed.). Euronoir. Serie negra con sabor europeo (pp. pp. 369-383). Madrid: T&B.

Pérez Bowie, J. A. (ed.) (2013). La noche se mueve. Madrid: Libros de la Catarata.

Pérez Perucha, J., y Ponce, V. (2011). Algunas instrucciones para evitar naufragios metodológicos y rastrear la Transición democrática en el cine español. En: M. Palacio, (Coord.): El cine y la Transición política en España (1975-1982) (pp. 223-268). Madrid: Biblioteca Nueva.

Riambau, E. y Torreiro, C. (1998). Guionistas en el cine español. Quimeras, picarescas y pluriempleo. Madrid: Cátedra/Filmoteca Española.

Riambau, E. y Torreiro, C. (2008). Productores en el cine español. Estado, dependencias y mercado. Madrid: Cátedra/Filmoteca Española.

Rueda Laffond, J. C. (2005). La televisión en España: expansión y consumo social, 1963-1969. Anàlisi: Quaderns de Comunicació y Cultura, 32, 45-71. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/view/15172/179892).

Ruiz Butrón, E. A. (1970). Televisión y cine. Cine en 7 Días, 478, 13.

Ruiz Butrón, E. A. (1970). En el mundo, el problema cine televisión. Cine en 7 Días, 487, 3.

Ruiz Butrón, E. A. (1970). Los cines y sus precios. Cine en 7 Días, 490, 3.

Sanderson, J. D. Sed de más. La filmografía internacional de Paco Rabal. Valencia: Universitat de València.

Torreiro, Casimiro (2010). Del tardofranquismo a la democracia. En Gubern, Román, et al. (2009): Historia del cine español (pp. 341-397). Madrid: Cátedra.

Vallés Copeiro del Villar, Antonio (1992). Historia de la política de fomento del cine español. Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.

El Videoclub de los 80. Consultado el 28 de julio de 2015. Disponible en: http://elvideoclubdelos80.blogspot.com.es/2009/11/lo-matas-tu-o-lo-mato-yo_28.html

Villanueva, J. P. (1970). El largo camino hacia la noche del cine español. Cine en 7 Días, 474, 16-17.

Villanueva, J. P. (1970). El largo camino hacia la noche del cine español. Cine en 7 Días, 476, 18-19.

Villanueva J. P. (1970): El largo camino hacia la noche del cine español. Cine en 7 Días, 477, 16-17.

Villanueva, J. P. (1970). El largo camino hacia la noche del cine español. Cine en 7 Días, 480, 16.

Villanueva, J. P. (1972). Estructuras básicas. Cine en 7 Días, 590, p. 3.

Villanueva, J. P. (1973). Pero… ¿de verdad nos tienen manía? Cine en 7 Días, 644, 13.

Villanueva, J. P. (1973). Sin contaminación. Cine en 7 Días, 654, 3.

Vizcaíno Casas, F. (1970). Cine para fuera. Cine en 7 Días, 476, p. 7.

Vizcaíno Casas, F. (1970). Problemas académicos. Cine en 7 Días, 480, 6.

Vizcaíno Casas, F. (1970). Sobre precios y otras cosas. Cine en 7 Días, 485, p. 7.

Vizcaíno Casas, F. (1970). Una difícil convivencia. Cine en 7 Días, 501, 23.

Vizcaíno Casas, F. (1971). Para empezar el año. Cine en 7 Días, 508, 5.

Youtube. Jack el Destripador de Londres. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=sCEetFxeOG8