
Vivat Academia. Revista de Comunicación. 2017, sept -diciembre, nº 140, 100-114 

 ISSN: 1575-2844 http://doi.org/10.15178/va.2017.140.100-114 

 

   

                                                                                                                                                   100 

RESEARCH   
 

"CASE OF THE TAPPING": CONTRIBUTIONS TO THE STUDY OF 
SPINNING IN PORTUGAL 
 

“Caso da escutas”: contributos para o estudo do spinning em Portugal 
 

João Paulo Meneses1: University of Maia. Brazil 
blogouve.se@gmail.com 

 
ABSTRACT 

The Portuguese Público opinion was surprised in August 2009 for two front page 

news of the newspaper Público saying that elements of the Presidency pf the 
Republic suspected that that were being heard / watched by the Government. 
Information released later showed that after all it was a case of spinning, with its 
respective spin doctor clearly identified. This text tries to characterize the case, using 
various documents, without losing sight of what is understood to be necessary: a 
conceptualization of spinning (and its relationship with the press office). 
 
KEY WORDS 

 Spinning -  manipulation – journalism – politics - comunication 
 
ABSTRACT 

A opinião pública portuguesa foi surpreendida, em agosto de2009, por duas notícias 
de primeira página do jornal Público dando conta de que elementos da Presidência 
da República suspeitavam de que estariam a ser escutados/vigiados pelo Governo. 
Informações divulgadas posteriormente permitiram concluir que afinal se tratava de 
um caso de spinning, com o respectivo spin doctor bem identificado. Este texto 
procura fazer a caracterização do caso, com recurso a diversos documentos, sem 
perder de vista aquilo que se entende ser necessário: a conceptualização do spinning 
(e a sua articulação com a assessoria de imprensa). 
 
PALAVRAS-CHAVE 
Spinning – manipulação – jornalismo – política – comunicação 
 
 
 
 
 
 

                                                             
1 João Paulo Meneses: ISMAI – University Institute of Maia; Research associate CECS 
blogouve.se@gmail.com
 

Recibido: 07/10/2016 --- Aceptado: 14/01/2017 --- Publicado: 15/09/2017  

  

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
mailto:blogouve.se@gmail.com
mailto:blogouve.se@gmail.com


Meneses, J. P. ”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal 

 

101 

Vivat Academia. Revista de Comunicación. 15 sept. - 15 dic., 2017, 140, pp. 100-114 

“CASO DE LAS ESCUCHAS” CONTRIBUCIONES PARA EL 
ESTUDIO DEL SPINNING EN PORTUGAL 
 
RESUMEN 

La opinión pública portuguesa fue sorprendida, en Agosto de 2009, por dos noticias 
de primera página del periódico Público dando cuenta de que elementos de la 
Presidencia de la República sospechaban que estarían siendo escuchados/vigilados 
por el Gobierno. Informaciones divulgadas posteriormente permitieron concluir que 
al final se trataba de un caso de spinning, con el respectivo spin doctor bien 
identificado. Este texto busca hacer la caracterización del caso, con ayuda de diversos 
documentos, sin perder de vista aquello que se entiende necesario: la 
conceptualización del spinning (y su articulación con la asesoría de la prensa). 
 
PALABRAS CLAVE 

Spinning – Manipulación – Periodismo – Política – Comunicación. 
 
How to cite this article 

Meneses, J. P. (2017). “Caso da escutas”: contributos para o estudo do spinning em 
Portugal [”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal] 
Vivat Academia. Revista de Comunicación, 140, 100-114. doi:   

http://doi.org/10.15178/va.2017.140.100-114 Recuperado de 
http://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/992 

 

1. INTRODUCTION 
 

An empirical observation, consolidated or not by a Google search, allows us to 
conclude that there is much talk but little is known about what is the spinning2 of 
information. Worse, there is much talk, but the confusion of concepts is great. 
Despite being a recent word and concept, spinning and spin doctor have experienced 
in recent years an evolution, which has changed, in some cases, structurally, the 
concept itself. 

Today press office is confused (in the broad sense) with spinning and a press officer 
is already called a spin doctor. 
Although not the aim of this study to propose a reconceptualization of the two 
words, the topic interests us as we understand spinning as something far beyond the 
press office and spin doctor as someone who may not even be the particular press 
officer organization or protagonist. 
The characterization of this we consider at the outset as one of the first cases of 
spinning in Portugal also depends on the setting of the two concepts and perception 
as accurate as possible of the two words, which we will try to do so in this work. 
But the primary objective is to collect contributions and documents that allow to 
characterize - or not - the "case of tapping" as a spinning situation. 
 
                                                             
2  Spinning ou spin-doctoring? Havendo quem defenda diferenças entre as palavras, seguimos neste 
trabalho aqueles que as usam como sinónimos; 

http://doi.org/10.15178/va.2017.140.100-114
http://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/992


Meneses, J. P. ”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal 

102 

Vivat Academia. Revista de Comunicación. 15 sept. - 15 dic., 2017, 140, pp. 100-114 

2. METHODOLOGY 
 

We propose a detailed analysis of what became known in Portugal as the 'case of 
tapping', involving those who were then in the Presidency of the Republic and the 
Government, and with the participation of the Público newspaper (August 2009). 
It is intended to show why it is a case of spinning and we will try to also show the 
reasons to say that is one of the first to be documented in Portugal. 
The descriptive analysis of the case, from its chronology and its main elements, will 
provide us the necessary elements for this characterization. 
But why now, seven years after the Público disclosure of the case? We believe that 
although essentially nothing has changed (not even new and / or relevant elements 
appeared in recent years), some distance on a case as unusual as media have been a 
good counselor. And we expect, symbolically, to the end of President Cavaco Silva's 
mandate. 

Still, it is clear that there are several issues, especially political and partisan, that this 
case raises and which go beyond the skills and capabilities of this work3. 
 
 
 
 
2.1. In search of a concept of spinning (and spin doctor) 
 

We have already said, refusing, in this context, the confusion between spinning and 
media, in the same way a press officer is not, by definition synonymous to a spin 
doctor. In the field of Público relations (“Spin has become the ubiquitous term for 
Público relations tactics", as claimed by Miller and Dinan, [2008: 2]), but not for 
having a shelter under the same umbrella that they pass They are equal. 
As is defended by Vasco Ribeiro (2015: 249), "the action of these advisors / 
consultants is so cryptic and manipulative that, it often, brushes with amorality and 
even illegality (as is the case of" bullying ")." And the phrase that Miller and Dinan 
(2008, p. 14) use to describe how one of the first spin doctors, Ivy Lee, worked in 1914 
("facts Were flexible and minds were malleable ") is representative of the concept. 
However, the confusion is installed among journalists, consultants and politicians, as 
noted by portuguese reality4. There is no shortage of authors for whom everything is 
confused. This is the case of Moore (2006: 1): "The term 'spin' has now become ubiquitous 
and is normally used pejoratively. But spin, in the right wing sense, is simply the way in 
which the government, any government, seeks to present its actions in the most favorable 
light. All governments spin." 
And when Maltese (1992, p. 215) explains that "Spinning a story involves twisting it 
to one's advantage, using surrogates, press releases, radio actualities, and other 

                                                             
3  Referirmo-nos, nomeadamente, às motivações que terão estado subjacentes ao início do caso e que, 
tanto quanto se julga saber, entroncam no relacionamento difícil entre os então Presidente da 
República e Primeiro-ministro; 
4  Cfr Ribeiro, Vasco, “O Spin Doctoring em Portugal; estudo sobre as fontes profissionais de 
informação que operam na Assembleia da República”, tese de doutoramento, Universidade do Minho, 
2013 http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/34431  (consultada a 1/7/2015); 

http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/34431


Meneses, J. P. ”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal 

 

103 

Vivat Academia. Revista de Comunicación. 15 sept. - 15 dic., 2017, 140, pp. 100-114 

friendly sources to deliver the line from an angle that puts the story in the best 
possible light" in short "twisting" that is the key. In short, the word "has become a 
euphemism for deceit and manipulation" (Andrews, 2006, p. 32). 
The confusion will result both disinterest conjugation (conscious), starting with the 
industry itself but extended to scientists, conceptualizing the terms as the fact that, 
indeed, increasingly see the adoption by the press officers, some of spinning 
techniques. As Ribeiro recalls (2013: 293), "almost all political press aides were accused of 
bullying." 

Regarding the press office, we follow what they defend, for example, Yale and 
Carothers, when they explain the concept of "publicity" in their "The Publicity 
Handbook" (2001): "the provision of factual and newsworthy information to the 
media we do not control, such as radio, television, magazines,  printedand online 
newspapers and other websites. Their goal is to make news coverage with the 
information we send and that journalists think is of interest to their audience "(cited 
by Ribeiro, 2013, p. 89). 
We agree, however, with Hill (2002, p. 276) when he says that the spinning is taking  
political communication, leaving the press office for increasingly residual contexts. 
But we do not forget that "virtually every government communication in a modern 
democracy is formulated and evaluated in the context of spin" (Moore, M, 2006: 1). 
Speaking of the 60s, Schudson (2001, p. 63) says that "nothing was more threatening 
to this ideal [journalism] than the work of public relations" and cites complaints from 
a journalist (Don Seitz) for whom "the Pulitzer School of Journalism 'turns out far 
more of these parasites than it does reporters' (Seitz 1926, p. 210, cited Schudson, 
ibid). 
The separation of the two concepts is not easy and probably we will see a gradual 
integration in the sense of their merger. But in this context, still it appears to make 
sense to keep the separation. 
 
3. DISSICION 

 
3.1 Analysis of the "case of tapping" 
 
Ribeiro (2015, p. 249) says that "spin doctoring is now inseparable from the Portuguese 
political practice" and "it is a widely practiced activity in Portugal" (2015, p. 250). 
But many examples that allow us to know and support this claim - which the author 
argues (and well) in his own professional and academic experience. 
The "case of tapping" brings together several features that make it unique, if not 
internationally, at least in the national context; it is the first time that a  case of 
manipulation of public opinion appears so well portrayed in Portugal: 
- Is profusely documented in Público terms (including the Internet); 
- Involves journalists and sources of information (politicians and advisors); 
- It is clearly a case of manipulation of public opinion (and journalism, although in 
this case is not yet possible to tell whether it happened or not consciously); 
In the center of the case is the former director of communications of the President, 
former journalist Fernando Lima. 



Meneses, J. P. ”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal 

104 

Vivat Academia. Revista de Comunicación. 15 sept. - 15 dic., 2017, 140, pp. 100-114 

Ribeiro, who interviewed him, noted that Fernando Lima "does not identify himself with 
this model of communication [spinning] and denies having exercised it. However, there is a 
number of texts published by the former aide of Cavaco that clearly demonstrate his vocation 
for spin doctoring, and a clear understanding of the processes of 'manufacture of 
consensus"(Ribeiro, 2015, p. 231). 
"But what turned Fernando Lima into a real spin doctor, even though he did not admit it, was 

the 'case of tapping' in Belém" (idem). 
Not by chance, and by the way of example, in the backwash of the announcement of 
the substitution of Fernando Limas, made by Cavaco Silva, the director of the 
Business Journal wrote: "With the departure of Fernando Lima, there is one less 'spin 
doctor', that it is even good 5". 
 
3.2 Notes from the chronology 

The case begins with the publication in the Público newspaper of a news on August 
18, 2009, supported by this headline: "President suspect he is being monitored by the 
government." The report quoted an unnamed source from the President's Civil 
House to report that "the psychological climate that we live in Belém Palace is 
consternation and doubt that settled was whether the Presidency of the Republic is 
under listening and if the advisers of Cavaco Silva are being watched "6. 
The next day, new headline on the same subject in the Público: "It all started during 

the visit of Cavaco Silva to Madeira, a trip during which the President was, for the 
first time in its mandate, under the constant criticism of prominent figures of the PS 
(...) .Since the episode in Madeira that Cavaco employees act with more concern 
about the risks of any leakage of information "7. 
On 13 September the provider of Público readers, Joaquim Vieira, published a 
chronicle in the newspaper that says that the correspondent of the Público in 
Madeira, Tolentino Nóbrega, had informed to the editor of the newspaper that he 
failed to confirm any of the informations, even after a personal contact with the aide 
of Socrates. But this statement does not appear in any of the articles in August8. 
Five days later, the Daily News publishes an email exchanged between the Público  
editor, Luciano Alvarez and the journalist in Madeira9 (and in the annex). From that 
email various indications can be drawn: 

                                                             
5 Guerreiro, Pedro Santos, “Peão atrás de peão”, Jornal de Negócios, 23/9/2009 
http://www.jornaldenegocios.pt/opiniao/detalhe/peatildeo_atraacutes_de_piatildeo.html 
(consultado a  6/7/2015) 
6 Almeida, São José, “Presidência da República teme estar a ser vigiada”. Público, 18/8/2009 
http://www.publico.pt/politica/noticia/presidencia-da-republica-teme-estar-a-ser-vigiada-1396571 
(consultado a 1/7/2015)  
7 Almeida, São José e Alvarez, Luciano, “Belém preferiu não comentar, Sócrates falou em "disparates". 
Público, 19/8/2009 http://www.publico.pt/politica/noticia/belem-preferiu-nao-comentar-socrates-
falou-em-disparates-1396733 (consultado a 1/7/2015) 
8 Vieira, Joaquim, “Subitamente neste Verão”, Público, 13/9/2009 
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/search/label/Cr%C3%B3nicas?updated-max=2009-
09-27T18:40:00-07:00&max-results=20&start=16&by-date=false (consultado a 29/6/2015) 
9  “O "e-mail" que denuncia as escutas (transcrição)”, Diário de Notícias, 18/9/2009 
http://www.dn.pt/especiais/interior.aspx?content_id=1365657&especial=Caso%20das%20escutas&s
eccao=POL%CDTICA (consultado a 1/7/2015) 

http://www.jornaldenegocios.pt/opiniao/detalhe/peatildeo_atraacutes_de_piatildeo.html
http://www.publico.pt/politica/noticia/presidencia-da-republica-teme-estar-a-ser-vigiada-1396571
http://www.publico.pt/politica/noticia/belem-preferiu-nao-comentar-socrates-falou-em-disparates-1396733
http://www.publico.pt/politica/noticia/belem-preferiu-nao-comentar-socrates-falou-em-disparates-1396733
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/search/label/Crónicas?updated-max=2009-09-27T18:40:00-07:00&max-results=20&start=16&by-date=false
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/search/label/Crónicas?updated-max=2009-09-27T18:40:00-07:00&max-results=20&start=16&by-date=false
http://www.dn.pt/especiais/interior.aspx?content_id=1365657&especial=Caso%20das%20escutas&seccao=POL%CDTICA
http://www.dn.pt/especiais/interior.aspx?content_id=1365657&especial=Caso%20das%20escutas&seccao=POL%CDTICA


Meneses, J. P. ”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal 

 

105 

Vivat Academia. Revista de Comunicación. 15 sept. - 15 dic., 2017, 140, pp. 100-114 

- The source of Público is responsible for the communication of the Civil House of the 
Presidency of the Republic, Fernando Lima (Fernando Lima did not make press 
advice in Belém, there were, at that time, other people with these tasks); 
- the journalist of the Público assures that Fernando Lima is speaking on behalf of the 
President; 
- The source of the Público suggests the research development strategy (which 
should begin in Madeira, also to disguise the track) and even the first questions; 
- The initial contact was established in April 2008, ie 17 months before the two 
Público news, following a visit by the President to Madeira, and would have as 
context (justification) a reaction "to statements of socialist leaders criticizing the 
participation of presidential advisors in drafting the PSD electoral program (a 
participation that the source of Belém does not disavow) "10. 
On September 20 Joaquim Vieira writes again about the two August news to say that 
"the Público allowed the script of the research to be dictated by the Presidency of the 
Republic"11. 
The next day Fernando Lima is removed from the head of the Social 
Communications Office of the Presidency of the Republic. 
 
3.3. About the email 
 

Will the email be a fake? The question cannot be considered irrelevant, since this is 
the centerpiece of the whole argument around the spinning. Without the email, there 
would only be speculation and the two Público headlines would, ultimately, be seen 
as elements called "silly season" of that year12; therefore, the question of the veracity 
of the email seems to us relevant. Much more because the document's authenticity 
has been questioned, beginning with its author: "Contacted yesterday by the DN, the 
Público National Editor denies the existence of the email."It's all forged," said 
Luciano Alvarez "13. 
But, anticipating the question, the editorial in the Daily News Journal of September 
18 said: "What we have shown in these documents and the authenticity of what is the 
most relevant was confirmed to us by one of the recipients"14. 

                                                             
10  Vieira, Joaquim, “Subitamente neste Verão”, Público, 13/9/2009 
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/search/label/Cr%C3%B3nicas?updated-max=2009-
09-27T18:40:00-07:00&max-results=20&start=16&by-date=false (consultado a 29/6/2015) 
11  Vieira, Joaquim, “A questão principal”, Público, 20/9/2009 
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/2009/09/questao-principal.html (consultado a 
29/6/2015) 
12 José Sócrates chamou-lhe “disparate de Verão”; cfr. “Sócrates: Vigilância da Presidência é um 
"disparate de Verão", Expresso, 18/8/2009 http://expresso.sapo.pt/actualidade/socrates-vigilancia-
da-presidencia-e-um-disparate-de-verao=f531494  (consultado a 7/7/2015) 
13  Guerreiro, Catarina, Henriques, Graça e Saraiva, Nuno, “Homem forte do presidente encomendou 
'caso das escutas'”, Diário de Notícias, 18/9/2009. 
http://www.dn.pt/inicio/portugal/interior.aspx?content_id=1365623 (consultado a 29/6/2015) 
14  “NOTA DA DIRECÇÃO: Uma notícia substantiva”, Diário de Notícias, 18/9/2009 
http://www.dn.pt/especiais/interior.aspx?content_id=1365626&especial=Caso%20das%20escutas&s
eccao=POL%CDTICA&page=-1 (consultado a 29/6/2015) 

http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/search/label/Crónicas?updated-max=2009-09-27T18:40:00-07:00&max-results=20&start=16&by-date=false
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/search/label/Crónicas?updated-max=2009-09-27T18:40:00-07:00&max-results=20&start=16&by-date=false
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/2009/09/questao-principal.html
http://expresso.sapo.pt/actualidade/socrates-vigilancia-da-presidencia-e-um-disparate-de-verao=f531494
http://expresso.sapo.pt/actualidade/socrates-vigilancia-da-presidencia-e-um-disparate-de-verao=f531494
http://www.dn.pt/inicio/portugal/interior.aspx?content_id=1365623
http://www.dn.pt/especiais/interior.aspx?content_id=1365626&especial=Caso%20das%20escutas&seccao=POL%CDTICA&page=-1
http://www.dn.pt/especiais/interior.aspx?content_id=1365626&especial=Caso%20das%20escutas&seccao=POL%CDTICA&page=-1


Meneses, J. P. ”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal 

106 

Vivat Academia. Revista de Comunicación. 15 sept. - 15 dic., 2017, 140, pp. 100-114 

That same day, the director of the Público said that part of the message refers to a 
"natural discussion between a director, a journalist and an editor," but that other part 
"does not match its exact content»15.. In the editorial of the 22th, the first written on 
the subject, José Manuel Fernandes does not return to the question of the 
authenticity, total or partial, of the document, preferring to criticize the DN that 
"chose to reveal private correspondence in order to expose the source of the news of 
18 August. "16. But the intervention that he made on 29/9, the President stated that 
"personally, I have serious doubts about the veracity of the statements contained 
therein" and explains that none of his aides are allowed to speak in his name. "And" 
although I was assured that this has not happened (...) ", he decided to dismiss 
Fernando Lima17. 
Finally, on  October 1st, an administrator of the newspaper Público acknowledged 
the authenticity of the email in its entirety18 - condition that we also followed for this 
study, after analyzing the various available elements. 
 
3.4 Features of the Spin Doctor Fernando Lima 
 

1) The relationship of extreme trust and closeness with Cavaco Silva - "has been 
described as 'the shadow' of the President, such is the degree of closeness between 
them - began with the arrival of this one to the functions of Prime Minister in 1985".19. 
Cavaco Silva resigned the functions, but not the Civil House of the Presidency. 
"Fernando Lima will thus last to take more reserved functions in the President's 
office, but in practice Cavaco Silva maintains confidence in Fernando Lima, 
accompanying as an advisor for over 20 years"20. As can be read in the email 
(attachment) "Fernando Lima (...) was there to talk to me at the request of the 
President of the Republic"; 
2) Involvement of the media - consciously or unconsciously, the spinning is made 
through the collaboration of the media. "[Fernando Lima] had chosen to talk to me 
because he took meas a serious journalist (this would be to praise me) and because he 

                                                             
15 “Director do «Público» acusa Secreta de aceder a email interno”, TVI24, 18/9/2015 
http://www.tvi24.iol.pt/politica/socrates/director-do-publico-acusa-secreta-de-aceder-a-email-
interno (consultado a 29/6/2015) 
16 Fernandes, José Manuel, “Editorial: O caso das suspeitas de Belém não acabou ontem”, Público, 
22/9/2015 http://www.publico.pt/opiniao/noticia/editorial-o-caso-das-suspeitas-de-belem-nao-
acabou-ontem-1401711 (consultado a 29/6/2015) 
17  “Declaração do Presidente da República”, 29/9/2009, 
http://www.presidencia.pt/?idc=22&idi=31744 (consultado a 30/6/2015) 
18 António Lobo Xavier no programa “Quadratura do Círculo”, SicNotícias, 1/10/2009; cfr. “O 
silêncio de Luciano Alvarez”, 2/10/2009 http://www.cincotons.com/2009/10/o-silencio-de-luciano-
alvarez.html (consultado a 6/7/2015) 
19  “Cavaco Silva não demitiu Fernando Lima”, TVi24, 25/9/2009, 
http://www.tvi24.iol.pt/politica/escutas/cavaco-silva-nao-demitiu-fernando-lima (consultado a 
29/6/2015) 
20  “Cavaco Silva não demitiu Fernando Lima”, TVi24, 25/9/2009, 
http://www.tvi24.iol.pt/politica/escutas/cavaco-silva-nao-demitiu-fernando-lima (consultado a 
29/6/2015) 

http://www.tvi24.iol.pt/politica/socrates/director-do-publico-acusa-secreta-de-aceder-a-email-interno
http://www.tvi24.iol.pt/politica/socrates/director-do-publico-acusa-secreta-de-aceder-a-email-interno
http://www.publico.pt/opiniao/noticia/editorial-o-caso-das-suspeitas-de-belem-nao-acabou-ontem-1401711
http://www.publico.pt/opiniao/noticia/editorial-o-caso-das-suspeitas-de-belem-nao-acabou-ontem-1401711
http://www.presidencia.pt/?idc=22&idi=31744
http://www.cincotons.com/2009/10/o-silencio-de-luciano-alvarez.html
http://www.cincotons.com/2009/10/o-silencio-de-luciano-alvarez.html
http://www.tvi24.iol.pt/politica/escutas/cavaco-silva-nao-demitiu-fernando-lima
http://www.tvi24.iol.pt/politica/escutas/cavaco-silva-nao-demitiu-fernando-lima


Meneses, J. P. ”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal 

 

107 

Vivat Academia. Revista de Comunicación. 15 sept. - 15 dic., 2017, 140, pp. 100-114 

thinks the Presidency of the Republic, that the PÚBLICO is the only Portuguese 
newspaper that is not sold to the power" (the email); 
3) Creation / selection of messages: as the journalist Luciano Alvarez says, in the 
email sent to the corresponding in Madeira, "The Lima suggests and I think well two 
questions for the beginning of the work (even because they are also interested that 
this starts in Madeira not to seem that was Belém21, who passed this information, but 
someone on the Garden). Questions suggested by Lima (...) ". The provider 
concludes, "to the best evidence, everything is a clue, yes, of paranoia, coming from 
the Belém Palace, and is Fernando Lima who takes the initiative to contact the 
journalist Luciano Alvarez; 
4) Using the technique of "planted leak [of information] ": in the book of Vasco 
Ribeiro (2015b: 164), Fernando Lima explains, "I make an escape and the big question 
is whether the body for which I do the escape respects my information on what I 
want. Because if it does not respect, and then turns the escape against me, I'm 
screwed. (...) There must be a contract of trust between the parties. There has to be 
trust in the journalist and he also has to have trust in me. When I make a leak of 
information, then I will not give what I said for what I did not said if it goes wrong. 
In the history of tapping [to Belén], I never contradicted it"22; 
5) "Anything goes" to sabotage political opponents: the facts that would support the 
case are extremely fragile, as the journalist in Madeira realized shortly after. The 
Presidency had no evidence of any suspicion and it remains curious that all began, as 
noted in the email, by a "false question": "Ask the Doctor. Helena Borges, head of the 
Office of the representative of the Republic if she knows him [Rui Paulo Figueiredo, the 
suspect] and if it is true that in the dinner hosted by the representative at the Palace of São 
Lourenço he was at the table of the PR advisors (we already know that is true but let's pretend 
we do not know)" [of the email]; And if, as we have seen, it is not clear that the 
newspaper has consciously collaborated, it is now clear that the PR aide misled the 
newspaper to achieve his goals, "or [the Público] produced more concrete evidence about 
the alleged surveillance of which the presidency was the victim (which never arose) or would 
have to conclude that it was all a political low blow aimed at putting St. Benedict in check";23; 
6) Disclaimer: coinciding with the time of e-mail publication, the president merely 
said that "after the elections I will not stop trying to get more information on security issues 

                                                             
21 Vieira, Joaquim, “A questão principal”, Público, 20/9/2009 
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/2009/09/questao-principal.html (consultado a 
29/6/2015) 
22  Cf. With what Fernando Lima says on 16/1/2010 in an opinion article published in the Expresso: 
"(...) what was nothing but a web well woven by the fertile imagery of the creators of 'political facts' 
(...) publication of the Email to which I am, of course, oblivious and without correspondence with 
reality. (...) this plot lines the incredible and that is one of those cases where reality surpasses fiction, 
hence it is virtually impossible to pretend that someone, in good faith and with smooth feelings, 
believe that all this happened. For a deeper knowledge of the thought of Fernando Lima, cf. Ribeiro, 
Vasco, "The Spin doctoring in Portugal: study on the professional sources of information that operate 
in the Assembly of the Republic", doctoral thesis presented at the University of Minho, 2013 
https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/34431 (consultada a 17/11/2015) 
23  Idem, ibidem 

http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/2009/09/questao-principal.html
https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/34431


Meneses, J. P. ”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal 

108 

Vivat Academia. Revista de Comunicación. 15 sept. - 15 dic., 2017, 140, pp. 100-114 

The President should be concerned with security issues." 24. Later, on September 29, he 

made a presentation to the country on the subject in which, among other things, 
denies that Fernando Lima has spoken on his behalf and therefore he substituted 
him. 25.Fernando Lima have only addressed the issue on January 16, 2010, when he 
published in the Express an opinion piece called "My truth". There it is said in 
particular that it was just "a well-planned web by the fertile imagination of the creators of 
political facts ," in order to "engage the President on the stage of the electoral struggle that 
then stemmed." "The political struggle was at its peak and was necessary to divert attention 
from what he could clarify the Portuguese or inform them about the real situation of the 
country", accusing the former adviser to the President. The email is classified as 
"strange", it mentions the "supposed talk" without "correspondence to reality," belying to 
have invoked "the President's name on something that not arose from Público 
interventions." 26. That is, the only Público statement on the matter, Fernando Lima 
denies any involvement and whether he wants President to belie what the journalist 
writes in the email, namely, that the aide "was there to talk to me at the request of the 
President”. The journalist never explained what happened, but as it turned out, we 
take it for granted that the email has not changed; to register: Fernando Lima does 
not deny the journalist from the Público. 
7) Discreet: totally averse to public exposure, it can be said that Fernando Lima is 
only known in political circles and communication (was director of the Daily News 
and had a long career as a journalist). This case proves its effective low profile: from 
the long silence of the way made the denial. "[The spin doctors] act, therefore, on the 
basis of greater informality, discretion, calculation. Thus, they don’t have increased 
pressure capacity on journalists as their actions hardly leave traces" (Ribeiro, 2013, p. 
297). Only lightly, as the Público treated it, which led to the harsh intervention of the 
provider, and the subsequent disclosure of email meant as if he knew that he was the 
source of the newspaper; on the side of Fernando Lima, the conditions were gathered 
so that you never knew who was the author of the attempt of spinning were 
gathered. 
 
3.5 Implications for the Público newspaper 
 

We believe that the approach to the involvement of the Público newspaper in this 
case just not beyond the scope of the work to the extent that there has been 
collaboration (conscious?) Newspaper, one could speak in double spin doctor: 
Fernando Lima and the newspaper itself. 

                                                             
24  Guerreiro, Catarina e Henriques, Graça, “Cavaco confirma desconfianças e vai pedir mais 
informações”, Diário de Notícias, 19/9/2009 
http://www.dn.pt/especiais/interior.aspx?content_id=1366263&especial=Caso%20das%20escutas&s
eccao=POL%CDTICA (consultado a 29/6/2015) 
25  “Declaração do Presidente da República”, 29/9/2009, 
http://www.presidencia.pt/?idc=22&idi=31744 (consultado a 30/6/2015) 
26 Lima, Fernando, “A minha verdade”, Expresso, 20/1/2010 http://expresso.sapo.pt/actualidade/a-
minha-verdade=f558857 (consultado a 29/6/2015) 

http://www.dn.pt/especiais/interior.aspx?content_id=1366263&especial=Caso%20das%20escutas&seccao=POL%CDTICA
http://www.dn.pt/especiais/interior.aspx?content_id=1366263&especial=Caso%20das%20escutas&seccao=POL%CDTICA
http://www.presidencia.pt/?idc=22&idi=31744
http://expresso.sapo.pt/actualidade/a-minha-verdade=f558857
http://expresso.sapo.pt/actualidade/a-minha-verdade=f558857


Meneses, J. P. ”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal 

 

109 

Vivat Academia. Revista de Comunicación. 15 sept. - 15 dic., 2017, 140, pp. 100-114 

For lack of information, it is not, however, strictly speaking Público conscious 
collaboration in the manipulation of Público opinion. We remain therefore at the 
point where the newspaper was misled by the source. 
Still, they note that there are interventions from the Joaquim Vieira provider the 
following questions: 
- "The Público allowed the script of the research was dictated by the Presidency of the 
Republic"27; 
- The "suspicious" of the tapping was not heard for drafting the text, which motivated 
the complaint to the provider that triggered the entire controversy remaining, that 
although Rui Paulo Figueiredo had already disproved the "content (...) fanciful and 
totally false" to the journal28. Joaquim Vieira reveals that "requested by the provider 
to explain why the data collected for a year and a half by Tolentino de Nóbrega, and 
that somehow contradicted the version of the advisor of Belén, did not enter the 
news about the "spy" of S. Benedict nor José Manuel Fernandes or Luciano Alvarez 
responded"29; "In a matter of this result in what would become crucial to hear the 
main protagonist, the provider records the apparent little desire to find Rui Paulo 
Figueiredo, telephoning at the end of the day (which presumably he would no longer 
be working) and to the local that the journalist knew to be wrong"30. 
- The two news comes 17 months after the contact of the source, "but throughout this 
almost year and a half, the same source showed no tangible evidence of the existence 
of these tapping"31; 
- The newspaper worked "by what the provider realized only [with] a source, which 
is always the same presidential employee who took the initiative to speak to the 
Público in 2008"32, although this is disputed by the author of the two news33, yet thus 
insufficient to Joaquim Vieira to change opinion 34; 
- "The only minimally objective data that the source of Belén, which transmitted the 
information to the PÚBLICO, had advanced to substantiate such a serious accusation 
in the operation plan of our democratic system of a "suspicious" behavior of a prime 
minister's deputy who had been part the official delegation's visit of Cavaco Silva to 
Madeira, a year and a half ago. Explanations were grotesque - the deputy was sitting 
                                                             
27Vieira, Joaquim, “A questão principal”, Público, 20/9/2009 
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/2009/09/questao-principal.html (consultado a 
29/6/2015) 
28Vieira, Joaquim, “Subitamente neste Verão”, Público, 13/9/2009 
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/search/label/Cr%C3%B3nicas?updated-max=2009-
09-27T18:40:00-07:00&max-results=20&start=16&by-date=false (consultado a 29/6/2015) 
29  Idem, ibidem 
30Vieira, Joaquim, “A questão principal”, Público, 20/9/2009 
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/2009/09/questao-principal.html (consultado a 
29/6/2015) 
31  Vieira, Joaquim, “Subitamente neste Verão”, Público, 13/9/2009 
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/search/label/Cr%C3%B3nicas?updated-max=2009-
09-27T18:40:00-07:00&max-results=20&start=16&by-date=false (consultado a 29/6/2015) 
32  Idem, ibidem 
33 Vieira, Joaquim, “Assuntos internos”, Público, 27/9/2009 
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/2009/09/assuntos-internos.html   (consultado a 
29/6/2015) 
34  Idem, ibidem 

http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/2009/09/questao-principal.html
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/search/label/Crónicas?updated-max=2009-09-27T18:40:00-07:00&max-results=20&start=16&by-date=false
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/search/label/Crónicas?updated-max=2009-09-27T18:40:00-07:00&max-results=20&start=16&by-date=false
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/2009/09/questao-principal.html
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/search/label/Crónicas?updated-max=2009-09-27T18:40:00-07:00&max-results=20&start=16&by-date=false
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/search/label/Crónicas?updated-max=2009-09-27T18:40:00-07:00&max-results=20&start=16&by-date=false


Meneses, J. P. ”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal 

110 

Vivat Academia. Revista de Comunicación. 15 sept. - 15 dic., 2017, 140, pp. 100-114 

where he was not and had spoken to journalists - but accepted as valid by PÚBLICO 
journalists, that did not cite any source in this passage of news (although they used 
the conditional) "35; 
- "The PÚBLICO news rocked the national political means, and the Prime Minister 
himself commented them considering its contents "summer nonsense." The subject 
was as serious enough for the PÚBLICO, as the newspaper that launched the story, to 
confront its source in Belén with an alternative: either producing more concrete 
evidence about the alleged surveillance of which the Presidency was a victim was 
(that ever emerged) or would have to conclude that it was all a political low blow 
aimed at putting St. Benedict in check." 36. 
In the face of all this, Joaquim Vieira concludes the newspaper's behavior, "which 
resulted in an objective attitude of protection of the Presidency, source of news about 
the political effects that the 18 and 19 August headlines eventually come to have. 
And this, regardless of the accumulation of serious journalistic errors committed in 
this process (including, in addition to those referred to above, to allow the PÚBLICO 
investigation guide was dictated by the source of Belén), leads to the worrying 
question, which cannot fail to put: will there be a hidden political agenda in the 
activities of this newspaper?" 37; 
In addition to the provider, others spoke. 
The then president of the Ethics Council of the Journalists Union said, "taking as true 
the email content of the DN yesterday reproduced in full (...) the relationship 
between Luciano Alvarez and advisor to the President of the Republic, Fernando 
Lima, raises doubts". "In the case of an organized source, professional, greater care 
must be had by the journalist," he told DN38. 
Already the Regulatory Authority for the Media, analyzing a complaint of Rui Paulo 
Figueiredo, considered that "the newspaper Público neglected basic duties of 
journalistic activity, a loss of exemption and rigor to which it is legally and ethically 
bound; The Regulatory Council, in accordance with its duties and responsibilities 
defined statutorily, decides to recommend to the newspaper Público to fulfill the 
duty of impartiality and rigor, particularly the observance of the adversarial principle 
in respect for the rights of the target in the journalistic pieces that publishes”39. 

And among many texts published on the net, we highlight the view of the old 
provider of Público the readers, Joaquim Fidalgo: "If that negotiation [between 
Fernando Lima and the Público] nothing had result (as happened at first, in April 
2008) all would be well: the source tried to bring 'water to their mill', as it has every 

                                                             
35 Vieira, Joaquim, “A questão principal”, Público, 20/9/2009 
http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/2009/09/questao-principal.html (consultado a 
29/6/2015) 
36  Idem, ibidem 
37  Idem, ibidem 
38  Marques, Marina, “Relações com fontes preocupam Conselho Deontológico”, DN, 19/9/2015 
http://www.dn.pt/especiais/interior.aspx?content_id=1366303&especial=Caso%20das%20escutas&s
eccao=POL%CDTICA (consultado a 29/6/2015) 
39  Conselho Regulador da Entidade Reguladora para a Comunicação Social , “Deliberação 5/CONT-
I/2010 que adopta a Recomendação 4/2010”, Lisboa, 8 de abril de 2010 
http://www.erc.pt/pt/deliberacoes (consultado a 29/6/2015) 

http://provedordoleitordopublico.blogspot.pt/2009/09/questao-principal.html
http://www.dn.pt/especiais/interior.aspx?content_id=1366303&especial=Caso%20das%20escutas&seccao=POL%CDTICA
http://www.dn.pt/especiais/interior.aspx?content_id=1366303&especial=Caso%20das%20escutas&seccao=POL%CDTICA
http://www.erc.pt/pt/deliberacoes


Meneses, J. P. ”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal 

 

111 

Vivat Academia. Revista de Comunicación. 15 sept. - 15 dic., 2017, 140, pp. 100-114 

right to do, the journalists would have taken note but did additional work that was 
their duty, and nothing has been proven, nothing is published. But over a year later, 
and continuing to nothing to prove, there were published suspicions that the source 
relayed ... So it seems that even without any evidence, the source always managed to 
bring water to its mill, with the apparent complicity (active or passive) of journalists 
"40. 
The various statements and questions, especially from Joaquim Vieira provider point 
in the sense that, by acts and / or omissions, the newspaper cooperated, consciously 
or unconsciously, with the spinning operation of the Presidency. 
Only the future will clarify how things happened in the drafting of the Público that 
August 2009 and why they happened this way. But it is not excluded, as stated by 
Powell (2010: 204), citing the English press in Tony Blair's time, the newspaper has, 
himself, decided to put their own spin on the story. Also because in no time the 
newspaper understood to report the source, a situation referred to in paragraph 6 of 
the Code of Ethics of Journalists: "The journalist should use as a fundamental criterion to 
identify the sources. The journalist shall not disclose, even in court, their confidential sources 
of information, or to disregard the commitments unless the attempt to use to channel false 
information (...)". 
The year 2009 will not finish without José Manuel Fernandes leave, at his request, the 
Público direction, just as Joaquim Vieira at the end of 2009 stopped to be the provider 
of the newspaper readers, more here for having achieved the limit provided of two 
years. 
 
3.6 Notes for discussion 
 

The characterization of this "case of tapping" seems to leave no room for doubt that 
this is a case of spinning. 
They are, in fact, so many features that are known, with a high degree of certainty 
that it may become a study case. 
Fernando Lima was spin doctor when he talked to the journalist of the Público and 
the two news of this newspaper eventually turn into a spinning. 
The first in Portugal? Clearly not. 
But by August / September 2009 I was not aware of another case so complete, so well 
documented, so "perfect." 
It is, indeed, very little is missing to better understand this case. Even if the then 
President of the Republic will speak about it in the future or that Fernando Lima 
presents a different version of that exposed the Expresso newspaper, that - is the 
surest - only increase the level of spin doctoring of the case. 
Two final notes: 
- It will be correct to mention the existence of a double spin doctor in this case 
(Fernando Lima and the newspaper Público)? To answer this question missing 

                                                             
40  Fidalgo, Joaquim, “Dúvidas no ‘caso das escutas’”, Mediascopio, 20/9/2009 
https://mediascopio.wordpress.com/2009/09/20/duvidas-no-caso-das-escutas/ (consultado a 
30/6/2015) 
 

https://mediascopio.wordpress.com/2009/09/20/duvidas-no-caso-das-escutas/


Meneses, J. P. ”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal 

112 

Vivat Academia. Revista de Comunicación. 15 sept. - 15 dic., 2017, 140, pp. 100-114 

elements, particularly those relating to journalists who were at least directly involved 
in the news concerned. 
- We want to believe that you can continue to coexist the press secretary and spin 
doctor, without it to take completely the space of that. 
 
4.  BIBLIOGRAPHY 
 

Andrews, L. (2006). Spin: from tactic to tabloid. Journal of Public Affairs, 6(1), 31-45 

 
Hill, CH. (1981). Public Opinion and British Foreign Policy Since 1945: Research in 

Progress?.  Millennnium: Journal of International Studies 10, (1), 53-62 
 
Maltese, J. A. (1992). Spin Control: The White House Office of communications and the 

management of presidenctial news. Chapel Hill and London: The University of 

North Carolina Press 
 
Miller, D. and Dinan, W. (2008). A Century of Spin: How Public Relations Became the 

Cutting Edge of Corporate Power. London: Pluto 
 
Moore, M. (2006). The origins of moderno spin. Londres: Palgrave MacMillan 

 
Powell, Jonathan (2010). The New Machiavelli: How to Wield Power in the Modern World. 

Londres: Bodley Head. 
 
Ribeiro, V. (2013). O Spin Doctoring em Portugal; estudo sobre as fontes profissionais de 

informação que operam na Assembleia da República. Tese de doutoramento, 
Universidade do Minho, 2. Recuperado de 
http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/34431 

 
Ribeiro, V. (2015a). O Spindoctoring em Portugal: Perspetivas de governantes, 

jornalistas e assessores de comunicação que operam na Assembleia da República. 
Observatorio (OBS*) Jounal, 9(2), 225-256. 

 
Ribeiro, V, (2015b). Os Bastidores do Poder. Porto: Almedina 
 
Schudson, M. (2001). The objectivity norm in American journalism'. Journalism, 2(2), 

149–170. 

 
 
AUTOR 

João Paulo Meneses  
He has been a journalist for 30 years and has been a university professor for 20 years. 

In 2008 he completed his PhD in communication at the University of Vigo. Its lines of 
research are divided between the new audiences of the radio, the consumption of the 
Internet and the organizational communication, in the context of which this work on 
spinning is situated. In addition to several articles in magazines, he has published 

http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/34431


Meneses, J. P. ”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal 

 

113 

Vivat Academia. Revista de Comunicación. 15 sept. - 15 dic., 2017, 140, pp. 100-114 

several books (scientific, essay and fiction). Currently teaches at ISMAI - Instituto 
Universitário da Maia. 
https://www.researchgate.net/profile/Joao_Meneses2 
http://orcid.org/0000-0003-2365-3832 
https://ismai.academia.edu/joaomeneses  
 
ANNEX 

 

The email such as reported by the Daily News of 18/9/2009 (including any magpies) 
(Http://www.dn.pt/dossiers/politica/caso-das-escutas/noticias/interior/o-email-
que-denuncia-as-escutas-transcricao-1365657.html) 
From: Luciano Alvarez 
Posted: Wednesday, April 23, 2008 14:18 
To: Jose Tolentino Nobrega 
Subject: Read 
Dear Tolentino 
I will make this conversation by email, not by phone because the situation is so 
serious that it is better not to take risks to be heard. As you will see more frequently, 
the President of the Republic men risk talking about it by phone. It may be paranoia 
from them, but the truth is that it is better not to take risks. 
First warning: read this mail sitting. 
Second warning: the story will not be easy to do, but if achieve that, it can be the 
atomic bomb. 
Let's do it by steps 
1- On the evening of Tuesday the Fernando Lima, PR, phoned me to say he needed to 
talk to me this morning in a discreet location. We meet today at 9 am in the morning 
in a discreet café on the Avenue of Rome and was soon down to it, was there to talk 
to me at the request of the President of the Republic, that the matter was serious and 
that had chosen to talk to me because he thought I was a serious journalist (this 
would be to flatter me) and why the presidency would think that the PÚBLICO is the 
only Portuguese newspaper that is not sold to power. 
2. The subject was the following (you sitting?): The president of the republic thinks 
that the prime minister's office spes and the great proof had been given in Madeira 
where the Prime Minister had sent a guy who works for the MAI only to spy on the 
steps of the President and the men of his cabinet. (Even if it is a lie that no more than 
a PR of paranoia you are viewing the seriousness of the fact that the President think 
that the PM is spying). You see how will the relations between them and the opinion 
that the PR has about the PM) 
3- Once handed me a file on a Rui Paulo da Silva Figueiredo that is legal deputy of 
the PM, works for the MAI, has passed through the offices of several ministers and, 
according to Fernando Lima, have been trying to get to the SIS but failed. 
This Rui Paulo accompanied the visit of the PR, it is not known how and according to 
Lima "sought to observe," as inside as possible, the steps of the President's visit and 
the internal operation of the presidential staff ". The staff PR  noticed that quite early 
and redoubled their care. 

https://www.researchgate.net/profile/Joao_Meneses2
http://orcid.org/0000-0003-2365-3832
https://ismai.academia.edu/joaomeneses


Meneses, J. P. ”Case of the tapping": contributions to the study of spinning in Portugal 

114 

Vivat Academia. Revista de Comunicación. 15 sept. - 15 dic., 2017, 140, pp. 100-114 

5- I am contacting you because this story, which may be a bomb or nothing, must 
start with Madeira with all the care and because I know I can count on your 
discretion and professionalism usual (this is not flattering). 
6- The Lima assured me that this such Rui Paulo was placed on the table of PR 
advisors in the dinner hosted by the Representative of the Republic in the Palace of 
St. Lawrence and was also invited to the dinner that the Garden offered on the last 
day at Quinta da Velga . This is true and easily verifiable. 
7- The Lima suggests and I think well two questions for the beginning work (even 
because they also interests you that this starts in Madeira and does not seem that it 
was Belén who passed this information, but someone on the Garden) 
8 Questions suggested by Lima: Ask the Doctor. Helena Borges, office of the chief 
representative of the republic if she knows and if it is true that, at the dinner hosted 
by the representative at the Palace of St. Lawrence he was at the table of PR advisors 
(we already know it's true but we pretend not we know) and why he was at this table 
without first being notified to the staff of PR. Question 2: Ask Paulo Pereira, 
responsible for Garden office information, why Rui Paulo was invited to the dinner 
the Garden offered on the last day at Quinta de Veiga. 
9 Now I say: who put this guy in the visit and in which party did he entered. 
10- As I told you all this may be paranoia of the PR and Lima, but even being 
paranoid, be sure to be serious that the PR think this and I will pass the information 
to the PÚBLICO expressing a great desire to see the story come to the Público (you 
are viewing the scolding). I also think that if we get that there was a guy of MAI and 
the PM's office stuck to the visit of PR is already a beginning of history. 
11- The Lima suggested that I dealt with him (Lima) this story by email because they 
are afraid of eavesdropping. 
12- This story is only of the knowledge of PR, Lima, mine, Zé Manuel Fernandes 
(who asked me not to tell anyone, but I have to tell you so you will have the full 
knowledge of what we're talking about). I ask you for it all discretion. 
13- The Lima passed me a full dossier on this Rui Paulo. 
14- I'm off, I just came to take care of this newspaper and go home. I'm no computer 
at home (my wife took it to her work). When you have finished reading the email we 

speak by phone. 
A hug and go to them 
 
 

 

 

 

 

 

  


